Normativa PSD2

Què és la normativa PSD2?

La normativa PSD2 (Payment Services Directive) és una Directiva Europea que regula els serveis de pagament realitzats a Europa amb la finalitat de reforçar la seguretat d’aquestes transaccions i impulsar la transparència, la competència, i la innovació dels serveis de pagament del sector financer. La nova normativa ve a reforçar la seguretat de les compres per internet, de manera que permet un major control sobre l'autorització dels pagaments.

Amb aquesta nova normativa europea de pagaments s'espera que els bancs estableixin processos i controls tant en l'accés als comptes de la banca en línia, com en els pagaments que es realitzen des d'aquests comptes.

Quan entra en vigor?

Aquesta Directiva Europea va entrar en vigor el passat 14 de setembre de 2019, així que és probable que des d'aquest moment el teu banc t'hagi enviat informació sobre aquest tema.

Pels pagaments realitzats en comerços electrònics, aquesta normativa havia d'aplicar-se obligatòriament des de l'1 de gener de 2021. No obstant això, alguns bancs ja l'han estat aplicant durant els últims mesos.

Què implica la normativa PSD2 a nivell pràctic?

Aquesta normativa indica que s'aplicarà una “autenticació reforçada (SCA)”, a través de la verificació del comprador i l'autorització del pagament. Perquè aquesta autenticació i el pagament es produeixi, hauran de complir-se dos dels tres factors descrits per la directiva:

  • Alguna cosa que sap, com una contrasenya o pin.
  • Alguna cosa que posseeix, com un telèfon mòbil, una targeta de claus o un codi d'un sol ús.
  • Inherència, com una empremta digital, el reconeixement facial o una altra dada biomètrica.

Encara que hi ha algunes exempcions, si això no es compleix, les transaccions podrien ser rebutjades sense que el consumidor sàpiga el per què.

Això vol dir que, a nivell de compres en línia, no serà suficient amb introduir el número de targeta, data de caducitat i codi CVV. A partir d'ara també serà necessari incorporar alguna dada més de les descrites anteriorment.

Com es realitzen els pagaments amb targeta bancària

Abans de realitzar un pagament amb targeta en línia, revisa els següents passos per a assegurar que el procés de pagament es completa correctament:

  1. Per a pagar amb targeta bancària continuarà sent necessari introduir les dades de la mateixa (dígits de la targeta, titular, cvv i data de caducitat). És molt important introduir correctament les dades de la targeta, així que et recomanem verificar la informació introduïda abans de continuar amb el procés de pagament.
  2. Llavors, enviarem la sol·licitud de pagament perquè sigui processada.
  3. Una vegada processada la petició, el banc de la teva targeta t'enviarà la informació necessària per a confirmar l'operació. L'habitual és rebre un missatge del teu banc en el mòbil, amb un codi o clau d'autorització, que hauràs d'introduir correctament perquè el pagament sigui validat. No obstant això, aquest mètode d'autorització pot variar segons el banc emissor de la targeta.

Aquest és un procés ràpid, que dura només uns minuts.

Recomanacions per realitzar els pagaments amb targeta bancària

Quan vagis a realitzar el pagament tingues en compte els següents punts:

  • Hauràs d'autoritzar l'operació correctament perquè es realitzi el pagament a través de la nostra web amb el mètode triat pel teu banc (pin, codi d'autorització rebut en el telèfon, petjada, entre altres).
  • Tingues el mòbil a prop durant el procés de pagament per a poder completar-lo.
  • La nostra recomanació és que tinguis instal·lada l'aplicació del teu banc en el teu telèfon i habilitat el servei de notificacions del telèfon, ja que la petició d'autorització del pagament del banc pot arribar per SMS o via notificació. Els bancs utilitzaran aquest mètode per a comunicar la validació del pagament en el moment de la compra.
  • Alguns bancs permeten validar el pagament per empremta dactilar o reconeixement, sense necessitat d'introduir la clau de validació.

Si tens problemes amb el pagament amb targeta de crèdit…

Qui millor et pot ajudar en aquest aspecte, és el servei d'atenció al client de la teva entitat bancària. Ells et podran assessorar sobre com procedir i resoldran els teus dubtes sobre l'autenticació de pagaments. A més, no t'oblidis de seguir aquestes recomanacions:

  • El teu número de mòbil haurà d'estar associat al compte bancari de la targeta amb la qual realitzaràs el pagament. Comprova-ho accedint a la teva banca en línia o acudint al teu banc.
  • Comprova que els dígits de la targeta, data de caducitat, CVV i titular estiguin correctament escrits a l'hora de realitzar el pagament.
  • Assegura't d'escriure correctament la clau que rebràs o el pin sol·licitat pel banc. Pot ser un codi amb lletres en majúscules o minúscules, números o una combinació de tots dos.

Consulta la informació proporcionada per alguns bancs principals sobre aquesta normativa:

Bankinter: https://www.bankinter.com/banca/nav/psd2

BBVA: https://www.bbva.es/finanzas-vistazo/ef/banca-digital/pagos-online-psd2.html

Santander: https://www.bancosantander.es/espacio-psd2

CaixaBank: https://www.caixabank.es/particular/seguridad/psd2-sca-segmento-t.html

Cajamar: https://www.cajamar.es/es/comun/psd2/particulares-psd2-y-operaciones-tarjeta/

Bankia: https://www.bankia.es/es/particulares/normativa-psd2/compras-seguras

Banco de Sabadell: https://newsletters.bancsabadell.com/psd2-es

Kutxabank: https://clientes.kutxabank.es/es/cuentas-tarjetas/que-es-la-psd2.html

ING: https://www.ennaranja.com/general/todo-sobre-psd2-ing/

Evo Banco: https://www.evobanco.com/ayuda/normativa/directiva-europea-psd2/

VISA: https://www.visa.es/visa-everywhere/blog/bdp/2020/12/18/psd2-asi-cambiaran-1608306060772.html

Triodos Bank: https://www.triodos.es/es/que-es-psd2

Aquest lloc web pot utilitzar algunes 'cookies' per millorar la seva experiència de navegació. Si us plau, abans de continuar amb la seva navegació pel nostre lloc web, li recomanem que llegeixi la política de cookies

la Politica de Cookies